Daniela Brâncuș aduce un suflu nou în poezia contemporană prin opera sa "Prințesa Țărm și Val Frumos", un laudat poem în proză apărut la Editura Tracus Arte din București. Volumul, decorat recent la Atelierul Național de Poezie și Critica Poeziei „Serile la Brădiceni”, reînvie bucuria mitologică și frumusețea muzicală a poeziei, continuând tradiția clasică cu o notă postmodernă actuală.
Cartea, îmbogățită de ilustrațiile artistului Tudor Jebeleanu, oferă o călătorie poetică în care mitologia, iubirea și reflecția sunt împletite într-o lume de vis. Criticul Marius Ghica descrie lucrarea ca o „poveste a scrierii unei povești”, unde personajele mitologice devin simboluri ale creației poetice.
Iubirea imposibilă: nucleul poemului
În centrul narațiunii se află povestea de dragoste nerealizabilă dintre Prințesa Țărm și Val Frumos. Prințesa reprezintă stabilitatea și feminitatea, în timp ce Val Frumos simbolizează mișcarea și dorința. Coloana lirică ce unește aceste personaje evocă subtil cuplul barbian Riga Crypto și Lapona Enigel, însă abordarea este aici rafinată cu ironie și o sensibilitate mitopoetică.
Dialogurile poetice alternează între solemn și ludic, rememorând teatrul sacru al antichității: erosul transformat în logos atinge un climax artistic, iar absolutul iubirii devine poezie.
Mitologia și ironia, întrețesute în structura poetică
Daniela Brâncuș integrează dialogul socratic profund într-o structură care amestecă valori clasice cu perspective postmoderne. Mitologia clasică este reinterpretată printr-un dialog contemporan între zei și poeți, explorând teme precum feminismul și discriminarea prin umor subtil.
Poetica auto-reflexivă este surprinsă prin replicile personajelor mitice, care pun sub semnul întrebării critica literară și provoacă percepții îndrăznețe și inovatoare.
Reinventarea mitului în creația artistică
"Prințesa Țărm și Val Frumos" meditează și asupra procesului creator, folosind imaginea mării ca element primar și al valului ca forță creatoare. Personajele mitologice, precum Amfitrita și Thot, își asumă roluri centrale în invocarea și disciplinarea limbajului, aducând în discuție rolul mitului în contemporaneitate.
Coordonând tradiția cu modernitatea, Daniela Brâncuș aduce în prim-plan o estetică a dialogului între rațiune și emoție, între mit și conștiință. În stilul symbolic al lui Lucian Blaga, poemul devine o alchimie a cunoașterii prin eros și reflecție.
Ilustrațiile lui Tudor Jebeleanu: Extensia vizuală a poeziei
Ilustrațiile ce însoțesc volumul pot fi văzute ca o extensie vizuală a textului poetic. Grafica lui Jebeleanu, complexă și fluidă, rezonează cu unduirile și pulsațiile mării din poem. Această colaborare artistică remarcabilă reafirmă interdependența dintre cuvânt și imagini, oferind cititorului o textură lirică completă.
O contribuție marcantă în literatura română
Daniela Brâncuș, prin "Prințesa Țărm și Val Frumos", nu doar că aduce un omagiu tradiției, dar și o revitalizează printr-o abordare postmodernă îndrăzneață. Situați pe urmele lui Ion Barbu și Nichita Stănescu, poeta reconfirmă că adevărata poezie este eternă și constant se transformă.
Acest volum, asemenea sursei sale de inspirație – valul și țărmul –, ne amintește că poezia autentică este un proces continuu de renaștere și metamorfoză.
Vocea Jiului își propune să continue explorarea scenei literare pentru a celebra și mai departe autori și creații care inspiră schimbare și introspecție.